Friday, September 4, 2009

KHAIRY vs HISHAMUDDIN




1. Dalam diam...tanpa jawatan dalam Kabinet, nampaknya Khairy Jamaludin semakin menampakkan taringnya. Beliau secara perlahan-lahan memuntahkan satu persatu idea-idea bernasnya berkaitan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA). Hari ini KJ mencadangkan agar perintah penahanan mengikut Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) tidak dibuat oleh menteri dalam negeri seperti sekarang.

2. Sebaliknya, ujar KJ, perintah tahanan tersebut hendaklah dikaji oleh mahkamah atau satu badan berkecuali. "Ini juga supaya menteri dalam negeri dilihat tidak membuat satu keputusan penahanan di bawah ISA berdasarkan kepentingan politik," katanya.

3. Jelas sekali KJ sedang bermain politik dengan Hishamudin selaku Menteri Dalam Negeri. Apakah KJ sudah melihat ruang dan mengambil kesempatan di atas kelemahan Hishamuddin. Idea yang dilontarkan KJ ini menggambarkan kebolehan beliau berhadapan dengan situasi atau sesuatu isu dengan bijaksana.

4. KJ juga berpendapat sesiapa yang ditahan mengikut ISA boleh mendapat keadilan melalui satu mekanisme kehakiman yang dicadangkan itu. KJ berkata Pemuda Umno akan menyerahkan satu memorandum kepada Hishammuddin minggu hadapan yang akan mengusulkan beberapa perkara yang perlu dipinda.


No comments: