Friday, September 4, 2009

ADILNYA ISLAM


1. Hukuman sebat oleh Mahkamah Sivil dan Mahkamah Syariah walaupun matlamatnya sama iaitu untuk memberi pengajaran kepada pesalah, namun ia mempunyai perbezaan yang ketara khususnya dalam kaedah pelaksanaannya.

2. Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia (PGSM), Musa Awang berkata, sebatan syariah hanyalah untuk memberi pengajaran kepada pesalah tanpa mendatangkan kecederaan parah.

3. Contoh hukuman sebat syariah di Pahang yang diperincikan secara jelas dalam Seksyen 125 dan Seksyen 126 Enakmen Tatacara Jenayah Syariah 2002 negeri itu.

4. Sehubungan itu, saya amat bangga dan berterima kasih kepada pihak media cetak yang telah memberikan penjelasan perbezaan tentang kaedah pelaksanaan hukuman sebat berdasarkan Syariah dan Sivil.

5. Jadi, kepada mereka-mereka yang sebelum ini (macam cacing kepanasan) tak kira sama ada pemimpin politik, NGO, individu atau yang sewaktu dengannya yang membantah keras pelaksanaan hukuman sebat ke atas seorang bekas model supaya membuka mata dan minda. Jangan dok asyik nak mempertahankan atau membela, kononnya atas nama 'Human Right'.

6. Lepas ni, kepada mereka-mereka yang kuat sangat nak membantah tu..rajin-rajinlah pegi dengar kuliah agama dekat surau atau masjid. Jangan jadi BEBAL dan Bodoh SOMBONG.

1 comment: