Tuesday, September 15, 2009

SEMARAKKAN SEMULA LAGU 'MALAYSIA BERJAYA'




Malaysia Berjaya lagu 1Malaysia


MALAYSIA kita sudah berjaya
Aman makmur bahagia
Malaysia abadi selamanya
Berjaya dan berjaya
Berbagai kaum sudah berikrar
Menjunjung cita-cita
Satu bangsa satu bahasa
Malaysia Berjaya
Dari Perlis sampailah ke Sabah
Kita sudah merdeka
Negara makmur
Rakyat mewah
Kita sudah berjaya
Dengar semboyan kita berjaya
Gemuruh di angkasa
Satu bangsa satu negara
Malaysia Berjaya


1. Penulis amat tertarik dengan satu komen yang telah diluahkan oleh seorang pembaca dalam ruangan forum akhbar Utusan Malaysia bertarikh 15 September 09 berkenaan lagu Malaysia Berjaya.

2. Pada saya inilah lagu tulen semangat 1Malaysia. Seingat saya ketika di sekolah, saya begitu bersemangat menyanyikan lagu ini bersama rakan-rakan yang terdiri daripada pelbagai kaum.

3. Liriknya begitu positif dan optimis dan boleh dijiwai semua kaum di Malaysia. Dan secara di bawah sedar, liriknya membuat kita bangga menjadi rakyat Malaysia. Bukankah itu yang kita perlukan pada ketika ini? Kembalikanlah lagu ini. Nyanyikanlah selepas Negaraku. Nyanyikan di sekolah, di acara rasmi atau tidak rasmi.

4. Gemilangkan semula lagu Malaysia Berjaya. Saya yakin semangat sayang dan banggakan Malaysia akan kembali bersemarak. Jiwa patriotik akan membara semula tanpa mengira kaum dan bangsa.

5. Malaysia Berjaya adalah lagu kita. Dicipta oleh anak jati Malaysia. Tutup mulut mereka yang selalu menuduh kita suka mencuri karya orang. Sesungguhnya lagu Malaysia Berjaya adalah sebuah karya yang mendahului zaman dan penulis merasakan pencipta asal lagu ini mempunyai nilai sensitiviti yang tinggi terhadap sesuatu perubahan zaman. Kalau Singapura dengan Majulah Singapura, Indonesia dengan Indonesia Raya, Malaysia pula bangga dengan Malaysia Berjaya.

6. Oleh yang demikin, bersempena dengan sambutan hari penubuhan Malaysia yang diraikan setiap 16 September setiap tahun, penulis menyarankan lagu Malaysia Berjaya perlu diberi nafas baru dan dikumandangkan selepas lagu Negaraku. Selayaknya, lagu ini memberikan inspirasi yang sungguh bermakana dan menusuk ke dalam jiwa kalbu andai dihayati dengan penuh ketulusan.

1 comment:

USD said...

Salam, setuju dgn tuan. Kita jadikan lagu ini sbg lagu 'wajib' di kalangan rakyat Msia, demi memastikan hasrat 1Malaysia dpt direalisasikan!